GNIAZDO: "Smocza piłka"

Smocza piłka


 
Liczba graczy: 2
Plansza: 15x12 kwadratowych pól
Akcesoria: 3 pionki, każdy w innym kolorze (dwóch rycerzy i jedna smocza głowa), 2 kostki sześcienne

 

    Za siedmioma górami, za siedmioma morzami leżało królestwo nękane przez wyjątkowo złośliwego smoka. Władca królestwa był nielichym cwaniakiem i zawsze potrafił znaleźć naiwnych, którzy wykonywali za niego całą robotę (podobno właśnie na tym polega rządzenie). Ponadto miał córkę na wydaniu. Ogłosił więc, że rycerz, który pokona smoka, otrzyma księżniczkę za żonę (o połowie królestwa ojciec wolał nie wspominać). Rycerze natychmiast stawili się na wezwanie, tak tłumnie, że przed smoczą jaskinią powstał spory tłok. Każdy chciał zostać bohaterem, o zdobyciu królewny nie wspominając.

    Dzielni rycerzy zaczęli przepychać się i łokciami torować drogę do jaskini potwora. Rzecz jasna smok nie miał najmniejszych szans stratowany - prawdopodobnie zupełnie przypadkowo - przez tłum ostróg, pancerzy, kopii i mieczów. Problemem stało się wyłonienie pana młodego.

    Król, który nie lubił przemocy a kochał widowiska, wpadł na doskonały pomysł. Urządził bezkrwawy turniej na dziedzińcu zamkowym. Rycerze kopali smoczą głowę przerzucając ją na pole przeciwnika, a ten, który w porę nie odrzucił głowy ze swojej części dziedzińca - przegrywał. Zabawa zyskała olbrzymią aprobatę mieszkańców krainy. Odtąd turniej organizowano co roku, na pamiątkę chwalebnego zadeptania wrednego smoka.

    Tak przedstawia się wstęp do szalonej, a prostej gry. Opublikowano ją w jednym z polskich czasopism nawiązujących do fantastyki i gier fabularnych - nazywało się bodajże "Smoczy tron" czy jakoś tak (proszę o korektę). Tak naprawdę gra przypomina tenisa czy squasha, ale fantastyczna otoczka jest całkiem atrakcyjna.

    Do gry potrzebna jest plansza, dwie kostki sześcienne oraz trzy pionki w różnych kolorach. Dwa z nich reprezentują zawodników (tj. rycerzy) - po jednym dla każdego gracza. Trzeci to piłka (pardon - smocza głowa). Rycerzy i piłkę ustawia się na polach startowych. Należy przy tym wybrać stronę rozpoczynającą zabawę - na jej części boiska (tzn. dziedzińca zamkowego) ustawia się smoczą głowę. Poniższy rysunek pokazuje planszę i początkowe rozstawienie pionków: rycerzy w kolorach purpury i żółtym oraz smoczej głowy w kolorze czarnym.

Plansza smoczej piłki

Plansza i początkowe rozstawienie pionków

    Gracze wykonują ruchy na przemian. Suma oczek z rzutu obydwoma kostkami określa maksymalną liczbę kwadratowych pól o jakie można przesunąć rycerza w dowolnym kierunku (także na ukos) po własnej stronie boiska. Jeżeli ruch rycerza zakończy się na polu sąsiadującym ze smoczą głową, to pozostałe oczka mnoży się przez dwa i o tyleż pól przesuwa piłkę od rycerza. Piłka porusza się tylko w kierunku wyznaczonym przez pionek rycerza (po zakończeniu ruchu) i pionek piłki. Rycerzowi wolno obiegać piłkę, tzn. może przechodzić przez pola sąsiadujące z piłką nie ruszając jej, ale nie wolno mu przejść przez pole piłki, ani nad nim przeskoczyć. Piłka odbija się od ścian - brzegów planszy - zgodnie z zasadą, że kąt padania równa się kątowi odbicia.

    Jeżeli po zakończeniu ruchu piłka wciąż znajduje się na części planszy należącej do bieżącego gracza, to przeciwnik zyskuje jeden punkt. Piłkę i rycerzy ustawia się ponownie na polach startowych. Rozgrywka toczy się aż któraś ze stron zwycięży uzyskując ustaloną liczbę punktów - na przykład 15.

    PS. Tłumacząc tytuł na język angielski wychodzi "dragon ball". Jednak gra nie ma nic wspólnego z popularnym niegdyś japońskim filmem animowanym.




Przejdź do strony głównej GNIAZDA.

Przejdź do listy wszystkich opisanych gier.