GNIAZDO: "Samotnik"

Samotnik


 
Liczba graczy: 1
Plansza: 33 kwadratowe pola na planie krzyża
Akcesoria: 32 pionki w jednym kolorze

 

    Kiedy brakuje chętnych do gry można albo ułożyć pasjansa, albo "Samotnika". Słowo "ułożyć" pasuje tutaj najlepiej. "Samotnik" jest bowiem łamigłówką. Na trzydziestu trzech kwadratowych polach usytuowanych na planie krzyża (patrz rysunek) rozkłada się trzydzieści dwa pionki. Należy tak przemieszczać pionki, aby na końcu został tylko jeden.

    Do dyspozycji jest ruch jednego tylko rodzaju. Pionek może przeskoczyć inny pionek w poziomie lub pionie i zająć puste miejsce za nim. Pionek przeskakiwany zostaje usunięty z planszy. Żaden inny ruch nie jest możliwy - ani przesuwanie na sąsiednie pola, ani bicie pionów po skosie, ani przeskakiwanie więcej niż jednego pionka w jednym skoku.

Plansza Samotnika

    Na początku układanki jedno, dowolne pole pozostaje puste. Nad "samotnikiem" głowili się różni matematycy próbując określić, czy dla każdego początkowego ustawienia pionków da się "wygrać", czyli zbić wszystkie piony poza jednym. Poniżej znajdują się listy ruchów dla dwóch przypadków. Współrzędne ruchów zapisano według oznaczeń na rysunku. Inne układy trzeba sprawdzić samemu!


Wolne pole - 4D. Ostatni pionek w tym samym miejscu.

    6D - 4D, 5B - 5D, 4D - 6D, 5F - 5D, 7E - 5E, 7C - 7E, 4E - 6E, 7E - 5E, 5D - 5F, 3C - 5C, 6C - 4C, 1C - 3C, 4C - 2C, 3A - 3C, 5A - 3A, 3D - 3B, 3A - 3C, 2C - 4C, 4B - 4D, 2E - 4E, 3G - 3E, 4E - 2E, 5G - 3G, 5F - 3F, 3G - 3E, 1D - 3D, 3D - 3F, 1E - 3E, 3F - 3D, 3D - 5D, 6D - 44


Wolne pole - 7D. Ostatni pionek na polu 4A.

    5D - 7D, 5F - 5D, 4D - 6D, 7E - 5E, 7D - 5D, 5D - 5F, 5G - 5E, 3G - 5G, 3F - 5F, 4E - 6E, 5G - 5E, 6E - 4E, 3D - 3F, 1E - 3E, 1C - 1E, 4E - 2E, 1E - 3E, 3F - 3D, 5B - 5D, 7C - 5C, 5D - 5B, 5A - 5C, 3A - 5A, 3B - 5B, 4C - 6C, 5A - 5C, 6C - 4C, 2D - 4D, 4D - 4B, 2C - 4C, 4C - 47


Komputerowa wersja gry.




Przejdź do strony głównej GNIAZDA.

Przejdź do listy wszystkich opisanych gier.