GNIAZDO: "Puerto Rico"

Puerto Rico


 
Autor: Andreas Seyfarth
Wydawca: Alea (2001)
Liczba graczy: 3-5 (wariant: 2)
Plansza: Plansza główna z miejscami na karty i żetony oraz plansze dla poszczególnych graczy przedstawiające wyspę
Karty: budynków, plantacji, statków towarowych, kampanii handlowej, statku kolonistów, ról
Akcesoria: żetony towarów i punktów zwycięstwa, pionki kolonistów

 

    W XVI wieku Hiszpanie zaczęli kolonizację wyspy Puerto Rico w basenie Morza Karaibskiego. Głównym portem stało się miasto San Juan. Stamtąd do Starego Świata płynęły bogactwa Ameryki Środkowej: indygo, cukier, kawa, a przede wszystkim złoto. W odwrotnym kierunku napływały fale kolonistów szukających lepszego życia w Nowym Świecie.

    W takich realiach osadzono grę handlową "Puerto Rico". Gracze wcielają się w rolę zarządców na Nowym Świecie. Sadzą plantacje, przerabiają surowce i rozwijają miasta. Atmosferę kolonii oddano poprzez uwzględnienie powiązania pomiędzy Ameryką i Europą. Zarządcy zatrudniają kolonistów przybyłych ze Starego Kontynentu, a z powrotem wysyłają wytworzone przez nich towary. Celem gry jest zdobycie największej liczby punktów zwycięstwa przyznawanych głównie za handel i rozbudowę miast.

    Główna plansza "Puerto Rico" to spory arkusz z zaznaczonymi miejscami na położenie wszystkich używanych w grze kart. Jest ich dosyć sporo. Reprezentują budynki, plantacje, statek z kolonistami, kompanię handlową i statki towarowe. Ostatni rodzaj kart to tak zwane "role", w które wcielają się gracze.

    Właśnie role tworzą zasadniczy mechanizm gry, który wyróżnia ją spośród podobnych produkcji. Otóż gracze mają do dyspozycji kilka ról: osadnika, architekta, burmistrza, nadzorcy, kupca, kapitana i dwóch poszukiwaczy złota. Z nimi związane są fazy gry. I tak w fazie osadnika zakłada się plantacje, w fazie architekta - buduje budynki, burmistrza - rozdziela kolonistów przybyłych statkiem w danej rundzie pomiędzy budynki i plantacje. Podczas fazy nadzorcy plantacje wraz z fabrykami produkują towary (w kolejności od najtańszego: zboże, indygo, cukier, tytoń i kawę), które potem mogą być albo sprzedane kompanii handlowej w fazie kupca, bądź wysłane na stary Kontynent w fazie kapitana.

    Role wykorzystuje się w następujący sposób. Na początku gry losuje się gracza, który otrzymuje kartę gubernatora. Następnie gubernator wybiera jedną z ról. Jeżeli wybierze rolę kapitana, natychmiast rozpoczyna się faza kapitana i wszyscy gracze mają możliwość ładowania towarów na statki towarowe (trzy, o różnej pojemności). Jeżeli gracz wybierze rolę architekta, rozpoczyna się faza architekta i wszyscy gracze mogą stawiać budynki. Podobnie z pozostałymi rolami. Po zakończeniu wybranej fazy gracz po lewej stronie pierwszego gracza wybiera następną rolę i przypisaną jej fazę. Podczas jednej rundy każdy z graczy począwszy od właściciela karty gubernatora wybiera jedną rolę. Po zakończeniu rundy karta gubernatora przechodzi do następnego gracza siedzącego po lewej stronie obecnego jej właściciela. Nowy gubernator wybiera rolę i począwszy od niego wszyscy wykonują fazę przypisaną wybranej roli.

    Każda z ról może zostać wybrana tylko raz podczas jednej rundy, z wyjątkiem roli poszukiwacza złota - są dwie reprezentujące go karty. Na zakończenie rundy karty reprezentujące wybrane role wracają na swoje miejsce. Z kolei na karty niewykorzystanych ról kładzie się po jednym dublonie - jednostce monetarnej używanej w grze. Zabieg ten sprawia, że role stają się atrakcyjniejsze w przyszłych rundach - gracz, który je wybierze otrzymuje wszystkie zgromadzone na karcie pieniądze. Obowiązuje jeszcze jedna zasada: gracz wybierający rolę otrzymuje związany z nią przywilej. Jako burmistrz otrzymuje dodatkowy pionek kolonisty, jako architekt płaci mniej za wystawiane budynki. Rola poszukiwacza złota sprowadza się tylko do przywileju - wybierający ją gracz otrzymuje jeden dublon i na tym kończy się cała faza.

    Poza główną planszą każdy z graczy otrzymuje własną przedstawiającą wyspę Puerto Rico. Na niej ma 12 miejsc na wystawienie kart plantacji (pola wyspy) i tyleż samo na budynki (pola miasta). Oprócz kart i plansz w zestaw wchodzi jeszcze spora liczba żetonów. Pionki reprezentujące kolonistów stawia się na kartach budynków. Żetony towarów wędrują bądź na kartę kompanii handlowej, bądź na jedną z trzech kart statków towarowych płynących do Europy.

    Rozgrywka kończy się gdy któryś z graczy zabuduje 12 dostępnych miejsc w mieście, gdy zabraknie pionków kolonistów bądź wyczerpie się pula punktów zwycięstwa. Zwycięzcą zostaje gracz z najwyższą sumą punktów zwycięstwa. Przy obliczaniu sumy bierze się pod uwagę punkty zdobyte za handel, za budynki oraz dodatkowe premie za okupowane budynki jeśli gracz wybudował któryś z pięciu dużych budynków.

    "Puerto Rico" zadowoli wszystkich graczy lubiących gry handlowe oraz tzw. "resource management" (zarządzanie zasobami), a nawet tych, którym wystarczają warcaby czy młynek. W grze nie używa się kostki, zatem tylko decyzje graczy wpływają na jej przebieg. Mechanizm gry stanowi ciekawą nowinkę i doskonale sprawdza się w praktyce. Ograniczenie zasobów zwiększa konkurencję. W grze występują tylko po dwie karty każdego małego budynku i po jednej dużego. Trzeba więc walczyć o wybrane budynki. Podobnie jest z plantacjami: gracze korzystają ze wspólnej puli, kolejne karty plantacji odkrywa się losowo. Może się zdarzyć, że potrzebna karta nie będzie akurat dostępna. Uczestnicy zabawy muszą wybierać co jest ważne, a co jeszcze ważniejsze dla rozwoju wyspy.

    Podczas sesji "Puerto Rico" rzadko się zdarza, aby jeden gracz osiągnął znaczną przewagę i zdystansował przeciwników. Zanim do tego dojdzie następuje zazwyczaj koniec gry. Na ogół utrzymuje się równowaga, a gracze prześcigają się w zdobywaniu punktów zwycięstwa. Nikt nie może być do końca pewny zwycięstwa. Atmosfera ciągłej konkurencji to obok świetnych zasad największy atut gry.


Rzuć okiem na szczegółowy opis gry.




Przejdź do strony głównej GNIAZDA.

Przejdź do listy wszystkich opisanych gier.