GNIAZDO: "Obcy"

Obcy


 
Autor: Artur Górski (zasady), Jerzy Kurczak (grafika)
Wydawca: Gambit
Liczba graczy: 2
Plansza: baza opanowana przez obcych: pomieszczenia tworzą siatki sześciokątnych pól, a łączą je korytarze szerokie na jedno pole
Karty: karty zadań, karty charakterystyk członków załogi
Akcesoria: żetony wyposażenia (broń, narzędzia, amunicja, paliwo), żetony obcych

 

    Rysunek na okładce nie pozostawia wątpliwości: Sigourney Weaver z małą dziewczynką, sierżant Vasquez z giwerą, a w tle rozjuszony potworek. To planszowe wydanie nawiązuje do kinowego hitu "Obcy - decydujące starcie". Jeden z graczy prowadzi załogę sześciu śmiałków penetrujących bazę opanowaną przez obcych kierowanych przez drugiego gracza.

    Celem załogi jest pokonanie królowej obcych. Żaden żeton jej nie reprezentuje na planszy, a walka z nią polega na wykonywaniu zadań. Ludzie muszą wpierw znaleźć w bazie dyskietkę, zanieść ją do komputera i wtedy losują kartę opisującą zadanie. Może to być naprawa uszkodzonej śluzy, wysadzenie części bazy czy po prostu dotarcie do określonego miejsca. Zwykle zadanie sprowadza się do pobrania narzędzi lub ładunków wybuchowych z magazynu i przejścia do celu zadania. Po wykonaniu kilku zadań, podczas swojej kolejki, gracz prowadzący ludzi deklaruje, że walczy z królową obcych. Jeżeli liczba wykonanych zadań okaże się większa od liczby oczek wyrzuconych na kostce to królowa ginie, a załoga może wrócić do transportera by zakończyć i wygrać rozgrywkę. Można też z góry ustalić liczbę zadań potrzebnych do zwycięstwa. Treść zadań pozostaje niewiadoma dla przeciwnika aż do zrealizowania.

    Cel obcych jest bardziej prozaiczny: wygrywają, gdy pokonają w walce całą załogę. Na początku rozgrywki na planszy nie ma żadnego obcego. Co rundę gracz może wprowadzić nowe żetony obcych o łącznej sile określanej rzutem kostką. Tak więc z rundy na rundę obcych przybywa, o ile nie zostaną zestrzeleni przez ludzi.

    Ludzie atakują strzelając z broni palnej. Im więcej pocisków wystrzelą tym większe szanse trafienia celu. Muszą jednak uważać, bo amunicja kończy się zastraszająco szybko. Obcy atakują tylko wręcz. Mogą za to atakować w grupie sumując siły.

    Zanim zmierzę się z oceną gry muszę przyznać się do jednej rzeczy. Szukając informacji o "Obcych" znalazłem inną grę o podobnym klimacie. Chodzi o "Space Hulk'a", którego opis i zasady również znajdują się w GNIEŹDZIE. Porównanie obydwu projektów wychodzi, zdaniem autora GNIAZDA, na korzyść "Space Hulka". Przede wszystkim obcy w polskim produkcie są jacyś niemrawi. O ile członek ludzkiej załogi przebiega sześć pól w ciągu rundy, o tyle obcy tylko trzy. Dwa razy mniej! Nie ma mowy o gonieniu ludzi przez obcych. Trzeba ich raczej osaczać, odcinać drogi ucieczki. Idźmy dalej. Członkowie załogi zaczynają grę z jednym magazynkiem wystarczającym na cztery strzały. Tylko cztery strzały w przypadku żołnierzy idących na misję przeciwko agresywnym potworom! Magazyny amunicji są zaś tylko dwa. Jeden z nich może zablokować nawet pojedynczy obcy! Opancerzony transporter załogi wydaje się przydatny, bo chroni przed atakami obcych, wymaga jednak paliwa. Na początku gry, nie wiadomo dlaczego, bak transportera jest pusty!

    Łącząc powyższe uwagi można łatwo przygotować skuteczną taktykę obcych. Należy poczekać kilka rund mnożąc ich jak najdalej od ludzi. Dobrze jest przy tym korzystać z tzw. przeobrażania, czyli łączenia dwóch żetonów w jeden o większej sile (istnieje wprawdzie ograniczenie maksymalnej siły). Potem wystarczy zablokować kilka newralgicznych punktów - na przykład magazyny z bronią i wejście do statku (drogę ucieczki z bazy) - no i czekać na ludzi. Jedyną nadzieją gracza prowadzącego ludzi jest szybkie wykonanie wystarczającej liczby zadań. Czas działa przeciwko niemu.

    Nie chciałbym jednak napisać, że "Obcy" to zła gra. Po prostu Games Workshop od lat zajmuje się projektowaniem gier tego typu i dlatego "Space Hulk" jest bardziej dopracowany.


Scany gry można znaleść na stronie Ciacha o obcych.




Przejdź do strony głównej GNIAZDA.

Przejdź do listy wszystkich opisanych gier.