GNIAZDO: "Przekleństwo mumii"

Przekleństwo mumii


 
Autor: Stephen Hand
Wydawca: Games Workshop (1988) / Sfera (wydanie PL)
Liczba graczy: 1-4
Plansza: trójwymiarowa, trzypoziomowa. Składana z twardej, lakierowanej tektury
Karty: Karty Spotkań (Niespodzianek, Potworów i Znalezisk), Karty Postaci
Akcesoria: Kostka dwunastościenna, pionki do oznaczenia wysokości cech, żetony Liści Tana

 

    Spółka Sfera wydała "Przekleństwo mumii" jakiś czas po wprowadzeniu na rynek słynnego hitu - "Magii i miecza". Gra zwraca uwagę przede wszystkim nietypową planszą. Trójwymiarowa, trzypoziomowa piramida wygląda bardzo okazale. Po raz pierwszy w Polsce do gry planszowej dołączono kostkę dwunastościenną.

    Gracze wcielają się w poszukiwaczy eliksiru życia. Do wyboru pozostają cztery postaci rodem z filmów z Indiana Jonesem. Bohaterów opisuje szereg cech, których poziom oznaczany jest na Kartach Postaci. Dodatkowo po piramidzie krąży Mumia. Kontrolę nad potworem co rundę sprawuje inny gracz, w zależności od wyników przeprowadzanej na początku rundy licytacji. Ponieważ poszukiwaczom nie wolno bezpośrednio ze sobą walczyć, wyręcza ich w tym właśnie Mumia. Stąd tak ważne jest kierowanie jej ruchami.

    Poruszanie się po piramidzie rozwiązano w sposób nietypowy. Gracze dysponują Kartami Ruchu. Wyrysowane na nich kompasy wskazują kierunki, w których może poruszyć się postać (północ, południe, wschód, zachód, a także góra/dół), z tym że na kartach znajduje się tylko jeden lub kilka kierunków do wyboru. Karty są "zagrywane" na poszukiwaczy. Nowinka polega na tym, że Karty Ruchu mogą zagrywać także pozostali gracze, utrudniając w ten sposób sprawowanie kontroli nad poszukiwaczem.

    Po przemieszczeniu poszukiwacza następuje badanie komnaty, w której zakończył się ruch. Badanie sprowadza się do znanego chociażby z "Magii i miecza" odczytania instrukcji z Kart Spotkań. Jednakże tutaj, zamiast losowania, karty są zagrywane, podobnie jak Karty Ruchu, na siebie i na przeciwników. Rzecz jasna rywale zagrywają karty związane z przeszkodami w badaniu grobowca faraona. Do wyboru mają Karty Potworów, które przedstawiają egipskie bóstwa i strażników strzegących tajemnic piramidy, albo Karty Niespodzianek opisujące niebezpieczne pułapki i dziwaczne urządzenia. Z kolei gracze zagrywają na własne postaci Karty Znalezisk, czyli cennych artefaktów ułatwiających wędrówkę.

    Gra oferuje także wersję jednoosobową. W odmianie "Solo" Karty Ruchu i Spotkań losuje się z potasowanych i zakrytych talii. Mechanizm ten można zresztą zastosować również w grze wieloosobowej. Taka zmiana zasad diametralnie zmienia oblicze rozgrywki i wprowadza znaczny element przypadku.

    W "Przekleństwo mumii" gra się szybko i bez częstego zerkania w instrukcję. Podobnie jak w "Magii i mieczu" kluczem jest rozwój postaci i właściwy ekwipunek. Gracze starają się więc wprowadzić poszukiwaczy na pola uprawniające do zagrywania Kart Spotkań. Problem polega na tym, że na planszy znajduje się zdecydowanie za mało tego typu pól - większość komnat pozostaje pusta. Rywalizacja między uczestnikami zabawy polega głównie na złośliwym zagrywaniu Kart Ruchu na przeciwnika, kiedy ten zbliży się do upatrzonego miejsca. Może to prowadzić do frustracji i zniechęcenia, kiedy postać miota się wokół jakiegoś pola i nie może na nie trafić. Na szczęście gracze z reguły oszczędzają Karty Ruchu dla własnych postaci lub też wymieniają je na Liście Tana, potrzebne do sprawowania kontroli nad Mumią.

    Mechanizm przemieszczania pionków po planszy wygląda interesująco, ale nie każdemu przypadnie do gustu, bo nie pozwala na pełną kontrolę nad poczynaniami postaci. Ta nowinka niekoniecznie stanowi atut gry. Z drugiej strony jest tutaj wszystkiego mniej niż w "Magii i mieczu": mniej kart przygód, mniej ciekawych miejsc na planszy, mniej postaci (zaledwie cztery). W dodatku bohaterowie nie posiadają żadnych specjalnych umiejętności, a jedynie zestaw cech testowanych przy różnych okazjach. Nie ma czarów, ani przyjaciół. Wszystko to sprawia, że gra nudzi się zdecydowanie szybciej niż "Magia i miecz".

    "Przekleństwo mumii" wykonano bardzo ładnie i starannie. Karty mają monochromatyczne obrazki, ale grafika sugestywnie oddaje atmosferę tajemniczości. Przestrzenną planszę pokrywają hieroglify i ścienne malunki wzorowane na egipskich. Postaci reprezentują kartoniki włożone w plastikowe podstawki. Całość wygląda okazale, a przy tym zajmuje tylko małą część stołu.



Rzuć okiem na szczegółowy opis gry.




Przejdź do strony głównej GNIAZDA.

Przejdź do listy wszystkich opisanych gier.