GNIAZDO: "Monopol"

Monopol


 
Liczba graczy: 2-6
Akcesoria: Dwie kostki sześcienne, pionki, Karty Szansy

 

    Pieniądze, szelest banknotów- oto, co przyciąga do kasyn tysiące hazardzistów. "Monopol" nie jest właściwie grą hazardową, ale magia papierowych pieniędzy i tak działa jak magnes. Na początku gry każdy otrzymuje jednakową kwotę. Dalej musi już liczyć w zasadzie tylko na uśmiech losu.

    Dookoła planszy, wzdłuż brzegów, wytyczona jest droga, po której poruszają się pionki. Każde jej pole można wykupić za określoną sumę. Wzrasta ona im dalej pole położone jest od pola startowego. Najdroższe pola znajdują się tuż przed polem startowym; aby do nich dotrzeć trzeba obejść całą planszę. Jeżeli gracz trafi na pole należące do przeciwnika, ten z reguły pobiera opłatę, zależną od rodzaju pola. Opłata zwiększa się, jeśli właściciel posiada kilka pól tworzących grupę. Poszczególne wydania "Monopolu" różnią się nazwami pól. W jednym gracze kupują miasta zgrupowane w państwa, w innym ulice zgrupowane w dzielnice. Wydano nawet "Star Wars Monopol", w którym oko cieszyła przede wszystkim okraszona zdjęciami z filmów plansza układów gwiezdnych.

    Pionki przemieszczają się po planszy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, przechodząc wiele razy te same pola. Jednak nie na wszystkich się zatrzymują. Po pewnym czasie od rozpoczęcia rozgrywki, to jest: po kilku "okrążeniach" planszy, większość pól jest już wykupionych. Wtedy zaczyna się kolejny etap: budowanie domków i hoteli. Właściciel grupy pól (państwa, dzielnicy), po zebraniu odpowiedniej ilości gotówki, może zwiększyć opłaty za postój na swoich polach stawiając na nich domki, a w końcu hotele (zatrzymanie się na polu obstawionym hotelem jest najbardziej kosztownym manewrem w grze). Sens gry kryje się w tym, że najdroższe pola przynoszą duży dochód z opłat za postój, ale także cena ich wykupienia oraz cena postawienia na nich domków i hoteli jest niebotycznie wysoka.

    Oprócz opłat pobieranych od innych graczy, pieniądze można zdobyć także na inne sposoby. Za przejście przez pole startowe, czyli "co jedno okrążenie", gracze otrzymują pewną stałą kwotę. Poza tym niektóre pola na planszy, oznaczone z reguły znakami zapytania, umożliwiają, po zatrzymaniu się na nich, ciągnięcie tzw. Kart Szansy. Opisują one przeróżne wydarzenia, od szczęśliwych premii do przymusowej grzywny. Niemniej wprowadzają atmosferę niepewności.

    Liczbę pokonywanych co turę pól wskazuje rzut dwoma kostkami. Dwukrotne wyrzucenie dubletu (jednakowe wyniki na obydwu kostkach) wtrąca gracza do więzienia- traci on dwie tury nie mogąc się poruszać oraz prawo do kwoty za przekroczenie pola startowego. "Monopol" jest zatem grą losową. Strategia sprowadza się do decyzji o kupnie lub rezygnacji z danego pola. Pewne zamieszanie wprowadza zasada licytacji. Mianowicie po rezygnacji z kupna wolnego pola, zostaje ono poddane licytacji przy cenie wywoławczej równej połowie jej wartości.

    Generalnie "Monopol" jest doskonałą grą dla całej rodziny ze względu na proste, klarowne zasady. Rekwizyty cieszą oko i uatrakcyjniają rozgrywkę. Pewnym minusem jest fakt, że optymalną liczbą uczestników jest trzy-cztery. Większa liczba skutecznie blokuje rozwój gry- pola tworzące grupy należą do różnych graczy i powstaje patowa sytuacja, kiedy nikt nie jest w stanie wybudować choćby jednego domku. Gra toczy się wtedy wolniej, gdyż pobierane opłaty są niskie i niełatwo sprowadzić przeciwnika tą drogą do bankructwa.

Rodzaje pól

Podstawowe
    Miasta zgrupowane w państwa (stolica jest najdroższa), ulice zgrupowane w dzielnice. Posiadanie całej grupy podwaja opłatę za zatrzymanie się na jednym z jej pól. Wybudowanie domków (maksymalnie cztery) zwiększa dodatkowo opłatę. Maksymalna "grzywna" za postój- gdy na polu znajduje się hotel.

Koleje
    Cztery pola, po jednym na każdej stronie planszy. Pola te nazywane są: :Dworzec Wschodni", "Dworzec Północny" itd., zaś liczba posiadanych pól tej grupy stanowi mnożnik opłaty.

Wodociągi i elektrownia
    Po zatrzymaniu się na jednym z tych pól opłata naliczana jest według ilości wyrzuconych oczek i mnożona przez dwa, jeżeli gracz posiada obydwa.

Szansa
    Oznaczone znakami zapytania. Gracz ciągnie jedną kartę z zakrytych talii Kart Szans.

Podatek
    Tutaj gracz musi oddać określoną część pieniędzy z powrotem do banku.

Więzienie oraz "Idziesz do więzienia"
    Na pierwszym polu przebywają gracze, którzy trafili do więzienia. Drugie- natychmiast, niezależnie od tego czy gracz wyrzucił dwukrotnie dublet, wtrąca do więzienia.




Przejdź do strony głównej GNIAZDA.

Przejdź do listy wszystkich opisanych gier.