GNIAZDO: "Młynek"

Młynek


 
Liczba graczy: 2
Plansza: 24 okrągłe pola połączone siatką odcinków
Akcesoria: komplet 9 lub 12 pionków dla każdego gracza

 

Wprowadzenie, wersje gry

    W Polsce "Młynek" bywa zazwyczaj sprzedawany razem z grą warcaby. Wykorzystuje się w niej zresztą te same pionki. W zależności od wersji uczestnicy posiadają ich 9 lub 12. Plansze dla obydwu wersji różnią się nieco od siebie (patrz rysunki). Celem gry jest wyeliminowanie pionków przeciwnika poprzez tworzenie "młynków".

Plansza dla 9 pionków

Plansza dla 9 pionków


Plansza dla 12 pionków

Plansza dla 12 pionków


Faza 1: Rozstawianie pionków

    Na początku zabawy plansza pozostaje pusta. Podczas pierwszej fazy uczestnicy na przemian stawiają na planszy pionki. Na jednym polu może stać tylko jeden pionek.


Faza 2: Ruch

    W tej fazie gracze kolejno wykonują ruchy. Pionek można przesunąć na wolne, sąsiednie pole wzdłuż odcinków wyrysowanych na planszy. Jeżeli graczowi pozostały już tylko trzy pionki, to może dowolny z nich przełożyć na dowolne puste pole.


Zbijanie pionków

    Zarówno w fazie pierwszej jak i drugiej dąży się do ułożenia "młynków". Tak nazywa się trzy pionki na sąsiednich polach połączonych odcinkami, a ułożonych w jednej linii (w pionie lub poziomie, a w wersji z dwunastoma pionkami - także po skosie). Natychmiast po utworzeniu młynka (w wyniku postawienia lub przesunięcia pionka) gracz może zdjąć z planszy jeden pionek przeciwnika. W pierwszej kolejności wybiera dowolny z pionków nienależących do żadnego młynka. Jeżeli przeciwnik takich nie posiada, to gracz wybiera i zdejmuje z planszy dowolny inny pionek. Raz wyeliminowane pionki pozostają poza grą.

    Powszechnie stosuje się pewną zasadę, która przedłuża rozgrywkę i niweluje przewagę gracza rozpoczynającego zabawę. Mianowicie, kolejne młynki gracza muszą być RÓŻNE. Muszą je tworzyć inne pionki (przynajmniej jeden inny), albo też młynek musi znaleźć się w innym miejscu planszy. zabrania się też zazwyczaj ruchów "tam i z powrotom": pionka nie można przesunąć na pole, z którego przyszedł w poprzedniej rundzie.


Przegrana

    Gracz przegrywa gdy pozostaną mu tylko dwa pionki, albo gdy przeciwnik zablokuje mu wszystkie możliwości ruchu.




Przejdź do strony głównej GNIAZDA.

Przejdź do listy wszystkich opisanych gier.