GNIAZDO: "Hokej"

Hokej


 
Liczba graczy: 2
Plansza: kartka papieru w kratkę
Akcesoria: długopis, najlepiej dwa, w różnych kolorach

 

    Właściwie ta zabawa ma więcej wspólnego z kółkiem i krzyżykiem niż z typowymi grami planszowymi. Jednak gra się świetnie, szczególnie na lekcjach! Poza tym jest mało popularna, więc chyba warto o niej wspomnieć.

    Do gry potrzebna jest kartka papieru w kratkę i długopis, a najlepiej dwa długopisy w różnych kolorach (plansza ładniej wygląda). Na początku trzeba narysować boisko. Wymiary: 8 x 10 kratek oraz bramki po dwie kratki. Wielkość jest optymalna, można ją dowolnie zmieniać, regulując w ten sposób czas gry. Na rysunku poniżej czarną linią zaznaczone jest boisko. Kropka w środku to oczywiście miejsce rozpoczęcia pierwszego ruchu. Czerwone kropki to bramka gracza Czerwonego, niebieskie- Niebieskiego. Gracz Niebieski zdobywa punkt, gdy dotrze do czerwonej bramki, czyli do jednej z czerwonych kropek. Czerwony, wiadomo, odwrotnie.

Przykładowa rozgrywka

    W grze polem nazywa się miejsca przecięcia się linii kratek. Polem są także brzegi boiska (czarna linia). Pustym polem nazywa się takie pola, które jeszcze nie zostały pociągnięte długopisem. W trakcie swojej tury gracz wykonuje ruch od miejsca, w którym skończył przeciwnik. Ruch polega na dorysowywaniu jednej kreski w pionie, poziomie lub na ukos, tak długo, aż gracz dotrze do pustego pola. Nie wolno kreślić dwa razy tej samej kreski. Gracz zdobywa punkt, gdy dotrze do bramki przeciwnika lub, gdy przeciwnik nie będzie mógł dotrzeć do pustego pola (zakończyć ruchu na pustym polu).

    Tyle, jeśli chodzi o podręcznikową teorię gry. Rysunek przedstawia rozgrywkę po kilku turach. Zaczynał gracz Czerwony, kierując się w dół i do prawej. Następnie wykonywano ruchy na przemian. Pierwsze pociągnięcia były krótkie, zaledwie o jedno pole (do sąsiedniego pola). Gracz Czerwony jako pierwszy wykonał ruch złożony z dwóch pociągnięć przechodząc przez środek planszy. Nie mógł się tam zatrzymać, gdyż środek planszy był już pociągnięty długopisem. Dalej widać między innymi jak gracz Niebieski "odbijał się od brzegów boiska. Ostatni ruch przedstawiony na rysunku wykonał gracz Niebieski. Jego pociągnięcie zostało oznaczone wyjątkowo na ZIELONO. Po tym ruchu znalazł się o krok od bramki, ale tak naprawdę do strzelenia gola jest jeszcze daleko.




Przejdź do strony głównej GNIAZDA.

Przejdź do listy wszystkich opisanych gier.