GNIAZDO: "Halma"

Halma


 
Liczba graczy: 2-3
Akcesoria: Po jednym zestawie pionków dla każdego gracza

 

    Plansza do Halmy ma kształt sześcioramiennej gwiazdy. Gracze otrzymują zestaw pionków. Na początku ustawiają je w wybranych, nie sąsiadujących ze sobą narożach gwiazdy. Zwycięża ten, kto pierwszy doprowadzi swoje pionki do przeciwległego naroża.

    Gracze wykonują ruchy na przemian, przesuwając po jednym pionku. Pionek można przemieścić na sąsiednie wolne pole, wzdłuż czarnych linii. Jeżeli na sąsiednim polu stoi już pionek, nieważne czyj, a pole za nim wzdłuż linii prostej jest niezajęte, to poruszany pionek może "przeskoczyć" na wolne pole. Przeskakiwanie można poruszanym pionkiem powtarzać aż do wyczerpania możliwości. Kolejne skoki nie muszą być wykonane wzdłuż tych samych linii prostych. Pionki, które są przeskakiwane, pozostają na swoich miejscach! W każdej rundzie gracz musi poruszyć jeden i tylko jeden pionek, w przeciwnym wypadku przegrywa.

    Halma przypomina nieco Warcaby. Pionki nie są zróżnicowane, każdy jest równorzędny. Podobnie jak w warcabach, tutaj także liczy się strategia odpowiedniego rozmieszczania własnych pionów i blokowania przeciwnika. Plansze Halmy mogą w zasadzie przybierać dowolne rozmiary. W najmniejszych wersjach gracze posiadają 10 pionków.



Plansza Halmy


Przejdź do strony głównej GNIAZDA.

Przejdź do listy wszystkich opisanych gier.