GNIAZDO: "Cluedo" - zasady

Cluedo
- zasady -



O co chodzi?

    Gra w "Cluedo" zaczyna się mocnym akcentem zupełnie jak dobry film Hitchcocka: popełniono morderstwo! Podejrzanych jest kilka osób. Żeby rozwiązać zagadkę kryminalną trzeba wskazać mordercę, narzędzie zbrodni oraz miejsce zbrodni. Ich karty dobiera się na początku gry losowo i chowa w zamkniętej kopercie.

    Wydania "Cluedo" różnią się liczbą i imionami podejrzanych oraz miejscem akcji. Oryginał z 1946 roku został usytuowany w rezydencji Mr. Boddy'ego, a nieszczęśliwym denatem jest jej właściciel (Boddy od ang. "body" oznacza ciało). Podejrzanych jest sześciu, tyleż narzędzi zbrodni, natomiast pomieszczeń - dziewięć, tyle ile pokoi w rezydencji. "Cludeo Orient Express" zaczyna się gdy słynny pociąg opuszcza stację kolejową w Istambule. Wachlarz potencjalnych morderców urósł do dziewięciu osób, podobnie o trzy zwiększyła się liczba narzędzi zbrodni. Dziewięć lokacji odpowiada poszczególnym wagonom. W "The Simpsons Cluedo" występuje po sześć potencjalnych elementów zbrodni zaczerpniętych z amerykańskiej kreskówki.

    Niezależnie od liczby osób, narzędzi i miejsc zasady w wersji podstawowej są jednakowe dla każdego wydania. Poniższa lista powstała na bazie rozszerzonej wersji podstawowej pt. "Clue Master Detective".

Osoby Narzędzia zbrodni Miejsca
Colonel Mustard sztylet kuchnia
Mrs. Peacock świecznik jadalnia
Professor Plum rewolwer salon
Miss Scarlet sznur weranda
Mr. Green rura gabinet
Mrs. White klucz francuski salonik
Monsieur Brunette trucizna pokój bilardowy
Miss Peach dubeltówka hol
Sgt. Grey tasak rzeźniczy biblioteka
Madame Rose   altanka ogrodowa
    fontanna ogrodowa
    garaż

    Do kompletu gry należą także karty przedstawiające każdą postać, broń i lokację.


Plansza

    Plansza przedstawia sporą rezydencję. Każdy jej zakamarek wymieniony w spisie miejsc powyżej tworzy jedno duże pole. Pomiędzy nimi biegną korytarze utworzone z mniejszych kwadratowych pól. Do większości pokoi można wejść przez dwoje lub troje drzwi.


Rozpoczęcie gry

    Zestaw kart należy podzielić na trzy grupy zawierające odpowiednio osoby, narzędzia zbrodni i miejsca. Z każdej grupy ciągnie się losowo po jednym zakrytym kartoniku i umieszcza w kopercie. Pozostałe trzeba potasować i rozdać kolejno pomiędzy graczy. Przez cały czas karty pozostają zakryte, a gracz może obejrzeć tylko te, które otrzymał. Wreszcie gracze wybierają pionki i stawiają je w ogrodzie. Pionki przedstawiają podejrzane osoby, a zatem uczestnicy zabawy wcielają się w ich role.


Ruch

    Podczas swojej rundy gracz może przesunąć swój pionek o liczbę pól równą sumie wyrzuconych oczek na kostce. Pionki można przemieszczać na sąsiednie pola do przodu, do tyłu bądź na boki. Ruch po przekątnej jest zabroniony. Nie wolno zakończyć ruchu na polu zajętym przez inny pionek choć można je przeskoczyć wliczając do sumy przebytych pól. Przez żadne z pól nie można przejść dwukrotnie w ciągu jednego ruchu. Jeżeli koniec ruchu wypada na polu zajętym przez pionek innego gracza należy się zatrzymać na polu za nim.

    Niektóre pokoje w rezydencji łączą sekretne przejścia. Są one oznaczone polami ze strzałkami skierowanymi ku sobie i zestawionymi w pary (kuchnia z biblioteką, hol z ogrodem, salon z werandą). Wykorzystanie sekretnego przejścia traktuje się jak przejście przez jedno pole (wymagane jedno oczko). Jeżeli gracz na początku rundy znajduje się w pokoju z sekretnym przejściem może je wykorzystać bez rzucania kostką. Przenosi wtedy swój pionek do drugiego pokoju.

    Pokoje oraz części ogrodu traktuje się jako jedno pole. Można przez nie przechodzić nie zatrzymując się, ale nie można wejść, jeśli znajduje się na nim inny pionek. Jeżeli gracz chce wejść do wybranego pokoju, nie potrzebuje dokładnej liczby oczek - nadmiar po prostu ignoruje. Drzwi wyrysowanych na planszy nie traktuje się jako pola.


Podejrzenia

    Gracz, którego pionek po zakończeniu ruchu stoi w pomieszczeniu, może rzucić podejrzenie. Podejrzenie zawsze dotyczy aktualnego miejsca pobytu pionka gracza. Gracz musi jeszcze wymienić osobę oraz narzędzie zbrodni. Jeżeli któryś z graczy prowadzi pionek z wymienioną osobą, jest natychmiast przenoszony do pokoju zajmowanego przez aktualnego gracza. Sytuacja ta stanowi wyjątek w zasadach ruchu i pozwala dwóm pionkom znaleźć się na jednym polu.

    Następnie osoba siedząca po lewej stronie aktualnego gracza odpowiada na podejrzenie. Jeśli posiada kartę odpowiadającą jednemu z elementów podejrzenia (osobę, miejsce lub broń) musi ją pokazać rzucającemu podejrzenie. Kartę (tylko jedną!) podaje się zakrytą, a po obejrzeniu przez aktualnego gracza powraca ona do właściciela.

    W tym miejscu zasady różnią się nieco. W wersji oryginalnej z 1946 roku po ujrzeniu jednej karty aktualny gracz kończy kolejkę. W późniejszych wydaniach zawierających więcej kart, gracz może pytać kolejnych uczestników zabawy.

    Podczas rzucania podejrzeń najlepiej robić notatki, aby drogą eliminacji określić karty znajdujące się w kopercie.


Oskarżenie

    Raz w ciągu całej gry można sformułować oskarżenie. Nie trzeba przy tym zajmować pola pomieszczenia. Gracz ogłasza osobę, lokację i narzędzie zbrodni. Nie musi przy tym znajdować się w wymienionym miejscu. Po zgłoszeniu oskarżenia zagląda do koperty. Jeżeli leżą w niej trzy wytypowane karty ogłasza się zwycięzcą, a gra się kończy.

    Jeżeli jednak się pomylił chowa karty do koperty. Nie może już wygrać, ale pozostaje w grze. Nie przesuwa pionka i nie może rzucać oskarżeń. Wciąż odpowiada na podejrzenia innych graczy i tylko one mogą przesunąć jego pionek.


Pola specjalne

    Dziewięć pól na planszy "Clue Master Detective" oznaczono symbolem szkła powiększającego. Gracz przesuwający pionek przez takie pole lub kończący na nim ruch może spojrzeć na jedną losowo wybraną kartę trzymaną przez innego gracza.


Uwagi

  1. Podczas rzucania oskarżenia, w celu zmylenia przeciwników, można typować karty, które gracz sam trzyma w ręku.
  2. Jeżeli przeciwnik zmierza do jakiegoś miejsca można rzucić oskarżenie tak, aby przemieścić jego pionek i oddalić od celu.



Przejdź do opisu "Cluedo".

Przejdź do strony głównej GNIAZDA.

Przejdź do listy wszystkich opisanych gier.